Vastaanottokeskus Siuntiossa käyntiin myötätuulessa
SPR:n puuhaama pakolaisten vastaanottokeskuksen pääsee käyntiin varsin suvaitsevissa merkeissä.
Siuntion kunta ja SPR järjestivät yhdessä keskusteluillan asian tiimoilta, toki osalla ihmisillä oli huolia ja kysymyksiä kaikesta tulevasta liittyen projektiin. Harjulinnan (Suitian linnan luona) vastaanottokeskus jakautuu kahteen osioon. Ryhmäkotiin saapuu 20 alle 15-vuotiasta lasta ja lisäksi 40 tukiasuntoa 16-18 vuotialle nuorille. Vastaanottokeskus työllistää 40 henkeä ja vapaita työpaikkoja on vieläkin jäljellä, joten halukkaat äkkiä kyselemään SPR:n Vesa Kukkamaalta.
Keskustelutilaisuuteen osallistui noin 50 henkeä, joista valta osa oli positiivisella asenteella liikkeellä. Päättäjistä paikalla olivat kunnanjohtaja Henrik Sandström, EU-ehdokas Arja Alho, kunnan hallituksesta (myös valtuutettuja) Merja Rahkola-Toivanen (kok), Elisa Calin (kok), Raija Rehnberg (rkp) ja Merja Laaksonen (Rkp). Lisäksi valtuutetut Anna Paasikivi (kok) ja allekirjoitanut.
Päättäjistä ainoana kokoomuksen Anna Paasikivi oli huolestunut lieveilmiöistä, joita vastaanottokeskus saattaisi tuoda tullessaan, Anna ei kuitenkaan suostunut määrittelemään mitä tarkoitti lieveilmiöillä, muuten päättäjiltä tuli ainoastaan myönteisiä kommentteja tai kysymyksiä koskien erillaisista taloudellisistä vaikutuksista.
Vastaanottokeskuksen työllistävä vaikutus on pienelle kunnalle huomattava. Lisänä tulee paikallisten palvelujen käytön myötä positiivinen vaikutus työllisyyteen (kuljetuspalvelut, kylpylänpalvelut yms.)
Tervetuloa Siuntioon...ehkä aavistuksen normaalia avarakatseisempaan kuntaan.
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
Verovaroilla ylläpidettyjen palveluiden lisääntyvä kysyntä ei ole lisäys talouteen vaan pelkkää kulutusta eli miinusmerkkistä toimintaa. Tuskinpa "lapset" omista rahoistaan maksavat palveluiden käyttöä.
Onnea Siuntioon. Tulette tarvitsemaan sitä.
http://turunen.blogit.uusisuomi.fi/2009/01/20/yhteiskuntarauha-jarkkymas...
http://turunen.blogit.uusisuomi.fi/2009/02/13/joko-oulun-joukkoraiskaaja...
Onnea vaan kovasti sinne. Valtio maksaa "kaiken", ainakin kolme ekaa vuotta.
"Tervetuloa Siuntioon…ehkä aavistuksen normaalia avarakatseisempaan kuntaan. "
Niin ja oikeasti tavallista persaukisempaan kuntaan. Leikkikää nyt valtionrahoilla ja kehukaa työllistävää vaikutusta.
Aina tää 3 vuotta ja pitääkääkin ne siellä sipoossa sen 3:n vuoden jälkeen.
Hitto, että kehtaa Parviainen tulla saivartelemaan ja kehumaan. Vielä äsken oli kauhea talouskriisi ja nyt kaikki hyvin. Työtä riittää valtio maksaa ei me......
Joten tän on pakko olla kestävällä pohjalla, eiks vaan Parviainen?
Huomautan, ettei Juha Väänänen ole rasisti, ainakaan omien sanojensa mukaan. Vihaisikohan hän jostain syystä lapsia?
Kyllähän meillä on niin kamala työvoima pula että pitää nyt ottaa pika pika lisää "Työntekijöitä" Suomeen. Niin kamala työvoima pula että itsekkin pääsen pian "lomalle" kun töitä on niin paljon.
On tämä "työvoima" pula niin kamalaa, rajathan tässä pitää aukaista otetaan kaikki tänne, kyllä meillä töitä riittää ja hyödyllisiä hölmöjä jotka maksaa sen huvin.
Uusia lakeja viritteille että saadaan otettua ulkomaista työvoimaa pienemmällä palkalla.
Positiivista syrjintää nääs.
Eikö vähän aikaan sitten ollut juttua siitä kuinka Humanitäärisiä maahantulijoita kutsuttiin moniosaavaksi työväeksi.
Tästäkin voitaisiin tehdä kansanäänestys, Haluatko sinä kustantaa kolmannen maailman ihmisten raikuli päivät suomessa, jos haluat se otetaan sinun verotuloistasi, jos ei halua niin ei myöskään tarvitse maksaa.
Mitenköhän kansa äänestäisi?
Ihmisten rahtaaminen ei ratkaise maailman ongelmia, koska 98% heistä joutuu silti jäämään sinne nälänhätään, kurjuuteen tai sotaan.
Tuolla eräät ihmiset haluavat ostaa itselleen hyvän omantunnon, esittämällä miten he ovat Parempaa väkeä kuin muut Punaniska fasistit, jos heitä todella kiinnostaisi se ihmisten hätä, sitä apua hankittaisiin sinne paikan päälle, mutta ei.
Esittää ittensä muille hyvän tekijänä mutta kuitenkin taustalla ovat omat motiivit. Motiivi jota ei kiinnosta toisten ihmisten hyvinvointi.
"Vastaanottokeskus työllistää 40 henkeä ja vapaita työpaikkoja on vieläkin jäljellä, joten halukkaat äkkiä kyselemään SPR:n Vesa Kukkamaalta."
Niin aivan. Eihän Parviainen ole aiemmin itkenyt kuin Siuntion kurjaa tilaa ja kuntaliitoksia.
Ai niin Parviainen.
1 ankkurilapsi 57,000:tta e vai 4750 lapselle kouluvuosi Nepalissa?
1 turvapaikka somalilapselle vai 380000 ateriaa katastrofialueiden lapsille?
Muista, että sotaa pakenevien somalilasten mukana tuomat perheenyhdistämiskertoimet ovat 7-10.
Oletetaan, että somaleita on siellä 2:n vuoden päästä 2000-2500. Ja pitäkää heistä huolta ja pitäkää siuntiossa ah niin avarassa kunnassa. Helsinki, Espoo, Vantaa alkavat olemaan täynnä. Nyt on teidän vuoronne.
Pitäkää lupauksenne Parviainen.
Juha Väänänen nosti esiin erittäin oleellisia asioita, joita on hyvä pitää keskusteluissa esillä.
On täysin asiatonta vihjata rasismiin aina kun puhutaan kiistattomista ongelmista jotka liittyvät hallitsemattomaan maahanmuuttoon.
Muistutuksena, ei Siuntossakaan aina olla oltu "suvaitsevia ja avarakatseisia", viitaten vaikkapa Kristianin erinomaiseen artikkeliin
http://parviainen.blogit.uusisuomi.fi/2008/12/30/siuntion-historia-toist...
Sinänsä pidän postiivisena, että Siuntioon saadaan uusia työpaikkoja, edellyttäen, että niistä saamme myös verotuloja. Hädänalaisten pakolaisten auttaminen kuuluu myös Siuntiolaisille. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin että järjestelmän heikkouksia ja yleistä hyväntahtoisuutta käytettäisiin järjestelmällisesti hyväksi.
Valtio maksaa, mutta mistäköhän varat kertyvät valtion kassaan?
Marcus Nordström kirjoitti:
Järjestetäänkö vastaava äänestys jos esim. sinun auttamiseen pitää joskus käyttää kumulatiivista rahoitusosuuttasi ylittävä rahamäärä työttömyystukeen, sosiaaliapuun tai erikoissairaanhoitoon? Rajoittuuko maailmassasi yhteisvastuu auttaa hädässä olevaa (esim. sotaa pakon edessä pakenevaa Somaalilasta tilapäismajoituksen osalta tai taloustaantuman takia työelämästä putoavaa keski-ikäistä suomalaista) perheen, kylän, kunnan, läänin, valtion, EUn vaiko ihonvärivyöhykkeen rajaan?
Siinä se rasisti kortti heilahti!
Ei vaan sosiaaliset edut suomalaisille työssäkäyville ihmisille ja suomessa asuville ulkomaalaisille jotka käyvät töissä. En ymmärrä minkätakia meidän verorahoilla ylläpitämät edut pitää saada ihmisille joilla ei ole oikeutta siihen.
Jos haluat elättää kolmannen maailman ihmisiä täällä että sinulla olisi parempi omatunto senkun maksat sen omasta pussistasi, älä vedä meitä kaikkia siihen mukaan. Meitä vain nyt on 5 miljoonaa ei me pystytä millään elättämään koko kolmatta maailmaa..
yksinkertaisesti, Maksat veroja saat edut, et maksa veroja et saa mitään.
Heilahtaakohan tässäkin se kuuluisa rasisti kortti taas?
Marcus --
Asia mihin Väänänen viittasi liittynee siihen, että 3 vuoden oleskelun jälkeen pakolaiset siirtyvät valtion kustannukselta kunnallisin verovaroin kustannettaviksi. Mikäli pakolaisten joukossa on järjestelmän väärinkäyttäjiä, pidän minäkin epäsuotavana, että ongelma siirtyisi toisen kunnan veronmaksajien hoidettavaksi.
Se että liittykö tämä mahdollisuus Siuntion alaikäisille pakolaisille tarkoitettuun keskukseen mitenkään, en osaa ottaa kantaa.
Kyllä näistä asioista on saatava keskustella ilman leimakirvestä. Leimakirveen käyttö on nimittäin jo myöhäistä.
Yksilötasolla tämä työllistää, mutta oikeat verorahat tulevat viennistä, kaikki muu on vain rahan kierrätystä. Helposti tulee mieleen, ovatko nämä niitä ankkurilapsia? Jokatapauksessa miinusmerkkinen tulos koko tostakin touhusta tulee.
Hyvä juttu, että järjestettiin rakentava tiedotustilaisuus.
Ja nytpä kiinnostaa tämän persaukisen kunnan asiat laajemmaltikin, keskustelusta päätellen.
Vai kiinnostako sittenkää muu, kuin sana pakolaiskeskus.
Minun puolestani tervetuloa!
taina
Väitän, että ilman lamaa siuntio ei olisi edes harkinnut pakolaiskeskuksen ottamista mailleen.
Lama ja raha ratkaisivat, onhan ne 40 ja + työpaikkaa tärkeitä, ja valitettavasti siuntilaisten pääkriteeri aloituksesta päätellen
Marcus........
Kuulut juuri siihen ryhmään joka paikkaa omaa vajaavaisuuttaan ns. hyvillä teoilla.
Lapsille karkkia ja rahaa, kun muuhun ei kykene.
Ja turha hurskastella sillä muutamalla kymmenellä. Somaliväestö tulee rajahtämään käsiin suomessa. Eikö ole aika outoa, että puhutaan Irakiin , Afganistaniin palauttamisesta, mutta somaleiden kohdalla asiasta ei edes puhuta.
Ja tosiaankaan pakolaisille EI kuulu HET kaikki sama sosiaalietuisuus kuin suomalaisille.
Hullu ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa.
Somaleista on kokemusta yli 20:ntä vuotta ja mitkä ovat tulokset? Surkeat.
Vertaappa vaikka intialaisiin, kiinalaisiin, ym. ym. Ainiin montakos somalia siellä siuntiossa asuu?
Entäs kiinalaista?
Intialaista?
Arabia?
Haamu:
Kyllä ovat niitä ankkurilapsia, jotka ovat siuntiolle "ilmaisia", mutta valtiolle keskimäärin 57,000:tta e/ vuosi. Ja keneltäköhän ne verot kerätään?
Mikko Mattila:
juuri näin. Ei pääkaupunkiseutu saa olla loppusijoituspaikka, kuten se nyt tuntuu olevan.
Pikkukunnat kun lähtevät leikkiin mukaan aidosti, kuten väitetään niin kantakoot
vastuunsa yli sen 3:n vuoden.
"Vastaanottokeskus on epäonnistunut toiminnassaan, jos suhteellisesti löytyy enemmän järjestelmän väärinkäyttäjiä pakolaisten joukosta kuin satunnaisotannalla suomalaisten keskuudessa."
Tähän on pakko vielä vastata. Totisesti näin on. Tiesitkö, että somaleista käy edes peruskoulun loppuun peräti n. 20%:a?
No nyt teillä erinomaisilla siuntiolaisilla on tilaisuus näyttää tämäkin asia vääräksi.
Joo laineet menee ja kovaa. Mutta katsotaan, kun asiat kehittyvät. Varsinkin spmaleilla on jostain outo tapa istua isoissa ryhmissä sillä yhdellä kahvikupiilla tuntikausia kahviloissa.
Niin helppo sanoa populismiksi, muttá kysyppäs sen kahvilan pitäjältä miltä tuntuu kun kassavirta ehtyy tai pienenee liikaa.
mm. Pikkalan Essosta tulee vielä mukava somaleiden oleskelupaikka, vai taitaa olla ABC nykyään.
No tämä tästä ja piste. Tulette vielä hämmästymään ei se niin ihanaa tule olemaan, ja toki olisi suotavaa tarjota niitä kaupungin kämppiä niin kaikki muutkin kunnat ovat joutuneet tekemään, miksi olisitte poikkeus?
Niitähän riittäisi, mutta laitan tähän taas hyvän kirjoituksen asiasta. Monet ovat varoitelleet, että suomen talous ei kestä mm. Pajunen etc...
Pakolaisille kukkaro on ehtymätön.
Esimerkiksi 90%:a pakolaisista on luku ja kirjoitustaidottomia. 15-17 vuotiaat somalit ovat osaamisessa samalla tasolla kuin 4-6 vuotias lapsi. Ainakin lukevat 1 luokan aapisia. Näistäkö kasvaa niitä kultamunia?
Heihinkö kannattaa satsata 57.000e/ vuosi? Miksi apua ei voi viedä perille. Suomen infra ei kestä yhäkasvavaa pakolaisryntäystä. Tänä vuonna ennustettu ankkulilapisa tulevan n. 2000:tta, kun vastaava luku oli 2007 n. 60:ntä. Samoin pakolaisia veikataan tulevan tänävuonna päälle 10,000:n. Vuonna 2007 luku oli n.1700. Tämäkö on kestävää kehitystä?
Ja luuletko, että suomi välttää samat ongelmat jotka ovat kohdanneet jokaista euroopan maata? Tanskassa ovat mm. täydet jengisodat käynnissä etnisten ja paikallisten välillä. Ruotsissa on paikkoja mihin poliisit / palomiehet eivät suostu menemään kuin isommalla joukolla. Onko tämä hienoa ja miten aiot välttää tämän kehityksen suomessa?
Norjassa kaikista raiskauksista 70 %:a tekee ulkomaalaisstaustainen henkilö.
Ja Thorssin vastine tähän Pietilän artikkeliin oli niin kökkö ja täynnä rasismisyytöksiä 8-9 kertaa, että halutessasi käy lukemassa. Sen kortin taakse on helppo mennä kun ei asiallisesti voi puolustautua.
"Maahanmuuttajilta suljetut kylät
24.02.2009 15:25
Antti-Pekka Pietilä (Kuvaaja: Päivi Tuovinen)
Antti-Pekka Pietilä (Kuvaaja: Päivi Tuovinen) Harva suomalainen arvostelee maahanmuuttoa rasistisin perustein. Rasismi on yleisempää Somaliassa, Irakissa, Kiinassa, Aasiassa tai Intiassa, jossa ihmiset luokitellaan kasteihin uskonnon, heimon, klaanin, perheen, syntyperän tai ihonvärin perusteella.
Suomalaiset keskustelevat maahanmuutossa pääosin sosiaaliturvan hyväksikäytön ja yleisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Onko oikein, että suomalainen työtön seisoo leipäjonossa ja maahanmuuttaja ottaa avustukset ja asunnon automaattisesti? Siitä tässä on kysymys.
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors (rkp.) leimaa kevein perustein maahanmuutosta keskustelevat. Hän kuitenkin unohtaa oman puolueensa historian. Suomenruotsalaiset torjuivat maailmansodan jalkoihin jääneet karjalaispakolaiset, siis syntyperäiset suomalaiset. Thorsin puolue ei halunnut sotapakolaisia takapihoilleen, koska karjalainen kulttuuri ja suomen kieli olisivat kaventaneet suomenruotsalaisuuden hegemoniaa. Tänään Thorsin puolue ottaa vastaan maahanmuuttajia, jotka tullessaan tekevät suomenruotsalaisista kunnista monikulttuurisia. Tämä tukee ruotsin kielen vähemmistöasemaa.
Maahanmuuttajien kotouttamiseen kuuluu avoin keskustelu elintasopakolaisuuden ja sotapakolaisuuden suhteesta. Köyhyys ei ole peruste turvapaikalle, mutta sota ja sorto ovat. Toisen maan sosiaaliturvan kalastelu ei ole oikeutettua, vaan jokaisen on tehtävä työtä oman maansa puolesta. Maahanmuutto on myös kasvavaa liiketoimintaan rikollisille ja maahanmuuttoviranomaisille. Yhä useampi suomalainen ottaa elantonsa siitä, että Suomeen perustetaan uusia maahanmuuttokeskuksia.
Maahanmuuttajien osalta on puhuttava sosiaalietuuksien jakamisesta samalla tavalla kuin siitä, saako syntyperäinen suomalainen lapsilisää, asumistukea tai työttömyysturvaa. Puhe maahanmuutosta ei ole rasismia vaan isänmaallisuutta."
Ole huoleti , ei RKP tekojaan anteeksi saa. Pakkoruotsi on jo niin kallis, että jos muita äänestäjiä, ette keksi kuin pakolaiset niin onneksi olkoon. SPR on mätäpaise kupeessanne.
Johan Per päästi sammakon suustaan kun ehdoitti, että venäläisille voitaisiin opettaa ruotsin kilei ensisijaisesti.
Vielä RKP tulee tuhoutumaan ja kannatus menee 2 %:n. Hurrit on hurreja vaikka voissa paistaisi.
Thorssin nimi tullaan aina muistamaan ministerinä joka ajoi suomen samaan sekasortoon kuin muut pohjoismaat hullulla pakolaispolitiikallaan?
Paljon maksaa 4 ankkurilasta? Yhden nukkuvan maahanmuuttoministerin.
""Juha, Siuntion kunnalla ei ole osaa eikä arpaa pakolaisten vastaanottokeskuksen tulossa.
SPR, TE-keskus ja valtio ovat pakolaiskeskuksen takana, kunnalta on vain muodollisesti kysytty suhtautumisesta asiaan. Senaattikiinteistö omistaa Harjulinnan rakennukset ja SPR on itsenäisesti ne siltä vuokrannut… eli poliitikot eivät ole olleet ajamassa kuntaan pakolaiskeskusta, emmekä sitä olisi edes pystyneet estämään.
Joten lamalla ei ole tämän projektin kanssa yhteyttä…ainakaan kunnan kannalta.""
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Kammottavaa, että kunnan poliittisessa päätöskoneistossa on noin tietämätöntä porukkaa.
No toivottavasti äänestäjät antavat tuosta mielipiteensä tulevaisuudessa. Siuntion kohdalla olen kyllä toivoni jo menettänyt, osoittaahan kunnan taloudellinen tilannekin sen.
Ihan vaan vinkkinä kristianille ja kumppaneille, että saatatte yllättyä minkälaisia kustannuksia tuosta kunnalle syntyy. Voitte aloittaa pohdiskelun siitä, millä ilveellä tuonne Harjulinnaan tuo työllistetty porukka oikein kulkee... ennen kesää sinne on vaadittu metrosta lähtien kaikki mahdolliset liikennemuodot.
Samoin saattaa tulla yllätyksenä, että Siuntion koulut ovat täynnä.. tuo 20 henkilön oppilasporukka ei taida ihan heittämällä mahtua minnekään...
Samoin yllätyksenä tulee mikä määrä kaikenlaisia kouluavustajia ja muita vastaavia "ammattilaisia" tarvitaan tuonne opettamaan tuolle laumalle edes perusjuttuja...
Samoin saattaa tulla yllätyksenä kun tuo lauma kypsähtää Gordskullan "hoitaman" navetan hajuun ja lähteekin rikastuttamaan lähiympäristöä...
jne jne...
Kerro sinä Kristian siellä muille metallityöläisille, että sinusta asia on kuitenkin poitiivinen juttu. Muista hokea, että ex valtiovarainministeri A.Alhokin kiihkeästi toitotti homman ilmaisuutta. Voitte sitten pikkujouluissa keskustella kuinka kivaa kaikilla oli...
Ja voit olla kristian varma siitä, että et sinäkään pääse valtion taakse piiloon... Esimerkiksi kurkkaa vaikka Kirkkonummen puolelle jos et ole huomannut onko noita vastaanottokoteja pakko rakentaa vai ei ole!
""No, kerroppa meille tietämättömille päätöksentekijöille, mitä kustannuksia Siuntion tapauksessa saadaan.Et tainnut olla kuuntelemassa Siuntion pakolaisillassa, kun faktoja kerrottiin, niin tietämättömille päätöksentekijöille, kuin muillekkin kuntalaisille.""
No kylläpä olin kuuntelemassa sitä jorinaa, jossa "faktoja" en kyllä kuullut. Hommasta paistoi läpi kiire ja sähellys. Kuvaavaa oli, ettei mm SPR:n "asiantuntijat" tienneet vastaanottokeskuksen kustannustasosta yhtään mitään... Eikö aika erikoista puuhaa? Toivottavasti ei ole Siuntiossa tuollainen yleisesti tapana!
SINUN niitä kustannuksia täytyy selvittää. Selvitäppäs vaikka aluksi somalian tuberkuloositilanne ja mietippäs paljonko maksaa kunnalle jos sattusikin yksi vanhasiuntiolainen lapsi tuohon sairastua! Ai niin Suomessahan ei tietenkään tuota esiinny edes somalialaisilla, mutta Ruosissa esiintyy.. eikö ole ihme juttu?! Ihan sinun ja kaltaisiesi puolesta toivon, että tuota ei tapahdu...
""Eipä täältä ole koskaan kunta järjestänyt kenellekkään kuljetusta työpaikalleen. Tuskin kovin monessa muussakaan kunnassa kunta järjestää työmatkaliikennettä?""
TOIVOTTAVASTI EI, mutta mitäs luulet mistä Siuntion perämetsään saadaan 40 henkilöä töihin?! Ainakin Kirkkonummen vastaavassa hankkeessa SPRrän (samat) kaverit olivat hyvinkin varmoja, että julkista liikennettä tulee... ylläty nyt sitten kun tuo vaade kohta käsitellään...
""Meillä päättäjillä ei kyllä ole lasten ikärakennetta tiedossa (ei edes SPR:llä). ""
Tuossahan on asian ydin. Teillä, kuten ei SPRrälläkään ole mitään TIETOA koko jutusta, mutta iloisin mielin vaan kaikki ovat ottamassa surkeita pikkulapsia vastaan... toivottavasti et sitten ylläty jos pikkupoikien naama on täynnä partaa...
""Mitä tulee Kirkkonummen tapaukseen oli syynä asukkaiden negatiivinen suhtautuminen, ei kunnan päätöksentekijöiden ”saavutus”""
Kirkkonummen asian peruuttaminen johtui siitä, ettei Suomesta löytynyt yhtään virkamiestä, joka olisi tehnyt päätöksen vastaanottokeskuksen sijoittamisesta ala-asteen ja päiväkodin yhteyteen. Tiedät varmasti, että virkamiehet toimivat virkavastuulla ja KUKAAN ei uskaltanut ottaa sitä riskiä, että jotain olisi tapahtunut. Ihan laissakin on tietyt määräykset koskien opetustointa, jonka asian kunnan viranomaiset toivat julki! Joten kyllä virkamiehet voivat asian eteen toimia, jos tahtoa on. Siuntiossa olisi ollut omat vastustusmahdollisuudet, mutta niitä ei käytetty.
Tuon Pyykkösen (sisäasiainministeriö) jorinat Kirkkonummen sanomissa olivat ihan puhdasta roskaa. Herra itse oli soveltanut lakia ihan itse. Jäi vaan siitä kiinni ja syytti sitten "rasistisia" naapureita asiasta.
Tuo oli vaan hyvä esimerkki siitä, millä tasolla nita asioita hoidetaan. SINUNA ainakin hieman miettisin mitä moskaa tuosta syötetään... ja se on ihan varma, että ongelmitta tuolainen juttu ei toimi, joten varaudu siihen, että palautetta tulee...
""Toki esimerkiksi tuberkuloosi tilanteen olisi voinnut kysyä, kun asiantuntijat olivat paikalla. En tunne enkä tiedä tilannetta ks. asiassa. En ole kuitenkaan kuullut, että Suomessa oikeasti olisi Somalialaisten tuberkuloosi aiheuttanut tartuntoja kantaväestöön.""
miksi tuota olisi "myyjältä" pitänyt kysyä? SPRrähän tekee tuolla bisnestä.
ihan vinkkinä, lyö kuukleen sana tuberkuloosi ja etsi asia itse. Ei kannata ns asiantuntijoiden varassa olla...
""Tautien leviämisen estäminen täydellisesti vaatisi kyllä sitten maan rajojen sulkemisen. Maailma on muuttunut kuitenkin jo aika avoimeksi ja ihmiset liikkuvat paljon.""
kerroppas tuo työkaverillesi, jonka lapsi sairastuu koulussa tubiin...
""Työmatkuljetusta saa kyllä vaatia, mutta sitä ei kyllä järjestetä ainakaan kunnan rahoilla. Oikeastaan kuljetus ja työntekijät ovat SPR:n murheita.""
Aikuisten oikeasti noinhan se menisikin.. muista olla sitten samaa mieltä kun asiasta päätetään...
""Mitä tulee ongelmiin ja ja palautteisiin… Projekti on niin iso ja pakolaisiakin on noin 60, niin varmasti joukossa on tapauksia, jotka ovat haasteellisempia kuin toiset. Kuitenkin parhaiten ongelmilta vältytään, jos pakolaisiin suhtaudutaan avoimin mielin, eikä lähdetä jo varmuuden vuoksi hakemaan vastakkainasettelua.""
juu varmasti on ongelmia, eikä Siuntiolle homma ole ilmaista. Hyvä, että tajusit pointin!
""Palautetta tulee ja on jo tullut, niinkuin sinultakin. Hyvä, että uskalletaan kertoa ja puhua mahdollisista murheista tai peloista. Turhan usein murheita ja epäluuloja esiin tuovat leimataan rasisteiksi. ""
Hassuinta tässä asiassa on se, että ei kukaan tiedä ketä tuonne Harjulinnaan tulee, mutta mielipiteitä on varsinkin homman puolesta melkoisesti.
Lisäksi voisin näin heittää ilmaan, että kun Somalia on SISÄLLISSODASSA niin tuskin ne kaikkein kärsivimmät/köyhimmät sieltä tänne tulee.. mitäs mieltä sinä siitä olet?!
""Kaikkein parhain tapa (omasta mielestäni) on, että asiantuntijat hakevat paikanpäältä pakolaisleireistä ne kipeimmin apua tarvitsevat.
Muistaa pitää, että Suomikin on allekirjoittanut Geneven sopimuksen, jonka mukaan pitää toimia ja näin myös ominpäin liikkeellä olevia on autettava.""
tuosta olemma täysin samaa mieltä. Suomen kiintiöpakolaismäärähän on tällä hetkellä 750kpl. Tuo määrä on täysin alimitoitettu ja tuskin kenelläkään "rasisteillakaan" on tuota vastaan mitään.
Tuosta lähinnä Ruotsin ja Norjan kautta tulevasta turvapaikanhakijamäärästähän alle?! 10% saa tuon pakolaisstatuksen ja se on se suurin ongelma kun noita rahastajia verrataan oikeisiin pakolaisiin!
""Maailma on siitä ikävä kolkka, että aina parhaassa asemassa olevat ja elävät saavat myös muita helpommin itselleen apua. Suomen mittakaavassa, ei kuitenkaan voida pitää näitä pakolaisia erityisen varakkaina, vaikkakin sitä ovat voineet olla kotimaissaan. ""
Tuosta sitten voidaan olla kaikenaista mieltä. Seuraavan kerran kun haluat "ilmaisia" palveluita sinne tänne niin katso lapsiasi niin näet kuka nuo laskut loppupelissä sitten maksaa. Minä, 3 lapsen isänä, en halua lapsilleni tuollaista maailmanparannustaakkaa jättää.
Kuka "omistaa" Harjulinnan? Onko kenelläkään näistä suvaitsevaisista mitään kytköksiä ko paikkaan?
Olli Patsas --
Harjulinnan omistaa Senaatti-Kiinteistöt eli valtion kiinteistöliikelaitos. Eli on kaikki mahdolliset kytkökset politiikkaan. Eikä mitään pidäkkeitä kunhan saavat kiinteistön tuottamaan.
tämä voi tuottaa nuorten keskuudessa ongelmaa heidän kanssa. kun olen kuunnellut nuorten puheita,niin eine hyviltä kuulosta minun mielestäni. mutta toivottavasti kaikki sujuu hyvin. he ovat jotenkin julistaneet sodan heitä vastaan. en sitten tiedä onko kaikki tämä totta,mutta joitain tämmöisiä asioita on tullut kuultua. t:seija
Pari kysymystä:
Maahanmuuttajien kotouttaminen ja vastaaotto aiheuttaa merkittäviä kustannuksia, mistä rahat ovat poissa?
- Kunnilla on vaikeuksia jo nyt selviytyä LAKISÄÄTEISISTÄ velvoitteista, nostetaanko veroäyriä Siuntiossakin?
- TYÖPERÄINEN maahanmuutto on ok, niin suomalaisetkin lähtivät aikonaan sankoin joukoin esim. USAhan ja Ruotsiin TÖIHIN ja heillä ei ollut ongelmia omaksua kieltä ja paikallisia tapoja (no. suomalaisten viinanjuontitavat ovatkin omaa luokkaansa)
- tietyn etnisen ja uskonnollisen maahanmuuttajaryhmän kotouttaminen on epäonnistunut KAIKISSA euroopan maissa, miksi Suomessa homma hoituisi paremmin? Kotouttamisen onnistumista epäilee jopa SUPO jonka päällikkö Ilkka Salmi kertoo mitä tapahtuu lähitulevaisuudessa (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/article486789.ece)
- Thorsin ajama hallisematon maahanmuuttopolitiikka ei auta tulevaisuuden työvoimapulaan(?) ja aiheuttaa yhteiskunnalle todella merkittäviä lisäkustannuksia ja ongelmia (ks. SUPOn päällikön haastattelu ja toteamus mitä tapahtuu kuin maahanmuuttajien sopeutuminen epäonnistuu http://yle.fi/uutiset/kotimaa/article486789.ece )
Lopuksi henkilökohtaisia käytännön kysymyksiä arkipäivän tilanteista - miten vastaatte?
1) Voiko uskonnon tai vakaumuksen takia antaa työtoverille erivapauden poiketa työnantajan määräämästä hygieniavaatimuksista ja työvaatesäännöistä?
http://www.telegraph.co.uk/new…es%27.html
2) Koulussa käytetään opetushallituksen hyväksymää opetussuunnitelmaa ja kirjoja. Osaa oppilaista ohjaa eri uskonto jossa käsitetään mm. ristiretket aivan eri lähtökohdista, kuinka opettaja toimii? Opettaa opetussuunnitelman mukaisesti vai joustaa vähemmistön edessä vai vaikenee vaikesta asiasta?
Yle Radio 1:n ohjelma 27.8.2008
http://www.youtube.com/watch?v=NaYMNMema-s
3) Kouluissa on suomalaisen perinteen mukaisesti keväjuhlassa laulettu suvivirsi joka loukkaa osaa osaa koulun oppilaita näiden uskonnon takia. Miten koulu toimii - lopettaa vanhan perinteen ja enää ei koulussa kuule kevätjuhlassa suvivirttä?
4) Mitkä ovat ne arvot ja tavat jotka määrittelevät suomalaisuuden ja joihin tulee kaikkien sopeutua vai onko niitä enää?
KKO:n päätös (KKO 2008:93) kertoo miten Suomi noudattaa mm. lasten oikeuksia eli lasta ei saa kurittaa mutta uskonnon mukaan (poika)lapsen sukuelimiä saa silpoa. Korkeimman oikeuden päätös rikkoo Suomen perustuslakia (7§ ja 11§), rikoslakia (21. luku 5§), lastensuojelulakia (4§), lakia miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta (4§ ja 7§) sekä Lapsen oikeuksien sopimusta (artiklat 14 ja 19). Lisäksi päätös rikkoo keskeistä eettistä periaatetta ruumiillisesta koskemattomuudesta sekä lapsen seksuaalioikeuksien toteutumista.
YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus takaa kaikille ihmisille oikeuden henkilökohtaiseen turvallisuuteen (3. artikla), mikä pitää sisällään ruumiillisen koskemattomuuden. Ihmisoikeudet koskevat kaikkia ihmisiä sukupuoleen, uskontoon tai kulttuuriseen alkuperään katsomatta (2.artikla). Poikalapsen ympärileikkaus uskonnollisin perustein tai kulttuurisen alkuperän (perinteen) perusteella asettaa lapsen eriarvoiseen asemaan juuri 2.artiklan kieltämin perustein.
5) Saksassa on jo kolmannen polven maahanmuuttajia. Kuinka sopeutuminen on tapahtunut saksalaiseen yhteiskuntaan ja minkä neuvon Berliinin pormestari antaa - pitäisikö ottaa oppia?
YLE Radio Peilin ohjelma viime vuodelta
http://www.youtube.com/watch?v=XNDvoa2ABNQ
Lopuksi Seura-lehden artikkeli monikulttuurisesta moniosaamisesta. Poliisin tilastoista poppaa esiin tilastoista pomppaa esiin muutama kansallisuus: Irak, Iran, Turkki, Somalia, Afganistan, Uzbekistan, Pakistan, Nigeria ja aiheena oli mikä?
http://www.seura.fi/?id=9261
Kiitos Kristian vastauksista ja tässä on omat kommenttini:
1) Olemme samaa mieltä tästä vaan reaalitodellisuudessa esim. Itella on jo joutunut ottamaan huomioon esim. työtehtäviä ja työvuoroja laadittaessa Islamin kalenterin ja muslimen tavatat http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/08_tyoe...
Ja esim. Jorvin sairaalassa näkee näistä uskonnon mukaisiin liehuhihaisiin työvaatteisiin pukeutuneita sairaanhoitajia eli on jo annettu erivapaus olla noudattamatta työnantajan määräämää hygieniavaatimuksia ja yhtenäistä työvaate"pakkoa".
2) Taaskin olemme samaa mieltä vaan kysymys oli ehkä huonosti laadittu. Esim. ristiretkistä puhutaan myös historian opetuksessa ja kuten laittamastani YLE Radion ohjelman linkistä käy ilmi, opettajat eivät välttämättä pysty monikulttuurisessa koulussa opettamaan oppikirjan sisältöä ja Suomessa yleisesti hyväksyttyä versiota tapahtumista ja jopa ongelmia tuottaa tieteellisten faktojen kertominen (esim. Aurinko kiertääkin maata eikä päinvastoin).
3) Suvaitsevaisuuden nimissa on jo kouluja jossa ei enää keväisin soi suvivirsi ja Helsingin kaupunkin on laatinut oppaan miten kohdella maahanmuttajalapsia http://www.edu.fi/maahanmuuttajat/muslimioppilaat_hki.pdf
- muslimioppilaan ei tarvitse musiikkitunnilla laulaa tai soittaa tai koskea soittimiin
- muslimioppilas voi olla osallistumatta koko musiikin opetukseen
- Kuvataiteissa muslimioppilaalla rajoitteita, ihmisen tai muun elävän olennon kuvaaminen tai muovaileminen ei ole uskonnon mukaan sallittua
- muslimioppilaille eritysjärjestelyjä liikuntatunnilla ja mahdollisuus kieltäytyä esim. musiikkiliikunnasta ja uinnista, luistelusta, "On huoltajia, joiden mielestä Fröbelin palikat-yhtye ja Los Ketchup, Tiputanssi tms. ovat muslimioppilaille sopimatonta musiikkia liikuntatunneilla"
- "Vuosiluokilla 7-9 saattaa joillakin maahanmuuttajataustaisilla muslimitytöillä olla es-teitä osallistua joihinkin harjoituksiin esim. kuntosalilla"
- etukäteisilmoitus jos koulun " juhlassa on selkeästi uskonnollisia aineksia, esim. jouluevankeliumi tai vastaava, on tästä syytä ilmoittaa huoltajille etukäteen"
- eritysjärjestelyä jos muslimioppilaat haluavat rukoilla koulupäivän aikana "Pienten oppilaiden kanssa voi menetellä niin, että he voivat lähteä rukoilemaan viiti-sen minuuttia ennen tunnin päättymistä, jotta he ehtivät normaalisti välitunnille. Silloin tällöin isommat oppilaat pyytävät perjantaisin lupaa lähteä moskeijaan rukoilemaan, tällaisessa tapauksessa oppilaan pitäisi aina sopia tuntien sisällön opiskelusta asianmukaisella tavalla"
- "Kasvohuntujen käyttö voi aiheuttaa pulmia äidinkielen ja kirjallisuuden ja vieraiden kielten tunneilla"
- "Jos vaatetuksen vuoksi ei voi osallistua kemian työtunneille, opettaja voi antaa korvaavia tehtäviä"
- "Ongelmaksi voi joidenkin perheiden kohdalla nousta lihan teurastustapa. Jotkut muslimit eivät syö muuta kuin ns. halal -lihaa, joka on teurastettu juoksuttamalla veri ruhosta ja lausumalla muslimien rukous toimenpiteen yhteydessä."
-"Jos oppilaan huoltaja ei suostu tarjottuihin kompromisseihin ja oppilas on poissa säännöllisesti tietyn oppiaineen tunnit, suoritus tässä aineessa on hylätty. Oppilaalle voidaan tämän jälkeen antaa vielä mahdollisuus esim. kesällä tarvittavan näytön an-tamiseen ao. oppiaineessa. Jos tämänkään ei käy, on ainoa mahdollisuus oppilaan siirtyminen kotiopetukseen."
4) Tästäkin kohdasta olemme samaa mieltä vaan Suomen KKO on jo todennut että (poikalapsien) silpominen on sallittua ja yhtään muslimitytöille tapahtunutta ympärileikkausta ei ole viety oikeuteen (esitäkin kysmyksen - miksi?)
5) Näytämme olevan samaa mieltä 1-4 kohdista vaan käytänössä yhteiskunta ja erityisesti sen päätäjät toimivat juuri päinvastoin.
Ja jos on uskominen tuota Berliinin pormestarin antamaa ohjetta kuinka maahanmuuttajat integroidaan osaksi kansakuntaa niin Suomessa toimitaan juuri päinvastoin kuin pitäisi ja Suomessakin on siis kohta Ruotsin Rosengårdin tapaisia asuinalueita ja juuri niitä ongelmia joista SUPOn päälliikkö meitä varoittaa kun maahanmuuttajien kotouttamien epäonnistuu.
Tuskin pakolaiset Siuntiossa pysvyvät vaan muuttavat omiensa joukkoon esim. Turkuu Varissuolle tai Espooseen ja näin slummiutuminen alkaa.
Antamalla kaikessa periksi ja sallimalla erivapauksia vähemmistölle uskonnon tai kulttuurin takia ei edistetä näiden maahanmuuttajien sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen tapoihin.
Perustuslaki sanoo että
" 2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Eli Suomessa harjoitettu ns. positiivinen syrjintä on siis perustuslain vastaista. Minusta kaikkien ikään, sukupuoleen ja uskontoon katsomatta tulee olla tasavertaisia ja saada sama kohtelu vaan näinhän ei toimita (ks. kohdat 1-4).
Koskakohan Suomessa sallitaan suvaitsevaisuuden nimissa esim. Halal-teurastus joka on vielä toistaiseksi kiellettyä eläinsuojelulaissa (lain mukaan eläin pitää tainnuttaa ennen teurastusta kun taas Halal-teurastuksessa eläimen tulee olla tajuissaan)
P.S Siuntion talous on kuralla ja veroäyrin nostoa 21:een on jo väläytelty. Kuinkahan kunnan rahat riittävät kun vastaanottokeskuksen kulut tulevat kunnan maksettavaksi parin vuoden etsikkoajan jälkeen. Onko kunnalla vara palkata 15-25 uutta työntekijää? Jos taas vastaanottokeskus onkin rahaa tuova kultamuna niin eikö niitä voisi samantien laittaa paria lisää?
Juurikin viestiketjun läpikahlanneena tulee mieleeni kaksi asiaa, joita ei ketjusta osunut silmään.
1) Kyseessä on ei vastaanottokeskus niille pakolaisiksi ilmoittautuville ihmisille, jotka odottavat käännytystä tai pakolaisstatusta. Pakolaisstatuksen saaneet ihmiset eivät jää vastaanottokeskukseen.
2) Kunnassa ei ole tehty päätöstä alle 16 v. "vastaanottokeskulaisten" koulutuksen järjestämisestä.
---
Pekka Halonen
Kysyn vaa että mitä järkeä on sijoittaa pakolaiskeskus siuntion tapaiseen todella rasistiseen pikku kylään? Me nuoret ollaan jo kauan mietitty että mitenköhän me saada ne pakolaiset mahdollisimman pian pois täältä ja mietitty todella radikaalejakin konsteja. miettikään nyt jokainen ihan terveellä järjellä että kuka päättäjä oikeasti tämmöseen ratkaisuun on tullut että sijoitetaan pakoilaiskeskus pieneen kylään missä ei muutenkaa taida asua kuin alle 3% ulkomaalaisia muutenkin. Niin siitähän seuraa silloin ihan pakosti semmonen kiusaamisen jatkuma mistä pakolaiset joutuvat kärsiä niin henkisestikki kuin fyysisesti. Sitten kun vielä mietitään noita siuntion vanhempiakin asukkaita jotka ovat vielä enemmän rasistisia kuin mme nuoret niin ei tässä vielä hyvä heilu. tästäkin voi helposti tehdä semmosen johto päätöksen että niillä pakolaisilla ei todellakaan tule olemaan mukavat olot siuntion tapasessa pien kylässä olkoot miten kunnollista porukka vain mitä epäilen kyllä.!
terve Krisu,
oma lapseni kertoi tänään, että ylä-asteelaiset pojat olivat tulleet kivasti juttelemaan hänelle ja olleet(kerrankin) kivoja. Kertoneet myös mm. että ulkomaalaisiin ei kannata edes tutustua.
Siuntio ei ole paratiisi teinille, ei varmasti, kun se ei sitä ole (autottomalle) keski-ikäisellekään, mutta missä on terVe uteliaisuus?
Omien muksujen mielestä se kun ois siistii, jos tulis kavereita, jotka olis huivi päässä tai jotain, koska sitten he tuntisivat olevansa yhtä kuuleja, kuin heidän stadilaiset kaverit, joiden kaveripiiri on varsin värikäs.
Kotoa se lähtee vai lähtiskö siitä, että jos ei kaverit sanele, mitä pitää ajatella, voisi itsekkin miettiä, että kukas meistä itse pääsi valitsemaan, mihin syntyy ja mitä sitten tapahtui.
pt.taina
>>Ensinnäkin unohtakaapa kavereiden kanssa radikaalit toimet, saatte vain itsellene vaikeuksia ja taas saadaan lukea lehdistä nuorten toilailusta ja huonosta käytöksestä… kuka onkaan silloin se paha?
Kerropas tuo Malmölaisille, tai vaikkapa Varissuolaisille. Lehdistö Suomessa noudattaa ns. "virallista linjaa", jonka perusteisiin kuuluu lehdistössä mainita tekijän tausta, jos hän on alkuperältään Suomalainen. Mikäli tekijä on mamu, häntä kuvataan sanalla "nuoriso" todellisuuden hämärtämiseksi. Näin ollen lehdistö kertoo asiat puolueellisesti, eikä ole enää uutisoinnissaan luotettava.
Olet näköjään autuaasti sulkenut silmäsi esim. tilastokeskuksesta saatavana olevasta raportista, josta käy ilmi mamujen suhteellisesti hirvittävä rikostaajuus verrattuna alkuperäisväestöön. Se on sitä rikkautta, jota tänne haluat.
Kun 8v. mamulasta oletettavasti tönäistiin rautatieasemalla, (huono juttu jos noin, en kiellä), puolueellisen tiedon airut hspravda kirkui koko viikon rasistisista Suomalaisista yleistäen koko porukan natseiksi.
Kun mamuporukka yritti anastaa mummiltansa lapsen, sama "lehti" kyseenalaisti mummon aivojen tilan, ja koetti selittää tapahtumaa "kulttuurieroilla". Kas kun mamuilla on tapana tehdä heti lapsen nähdessään lähempää tuttavuutta ottamalla lapsi vaunuistaan, ja lähteä sen jälkeen sivummalle juosten.
Kohteena molemmissa lapsi, mutta vain somalityttöä poliisikin uskoi, vaikkakaan kummastakaan ei mitään todisteita ollut.
Kun olet Ruotsissa syntynyt, menepä käymään Malmössä tai Rinkebyssä, tutustu heidän tilastoihinsa, kuuntele viranomaisia ja mieti uudelleen mitä oikeasti haluat.
Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen, että suurin osa Somaleista on Kelassa töissä.
Nyt ajankohtaisena aiheena on verojenkorotus ja vähennyksien poistaminen. Silti SDP haluaa lisää pakolaisia, koska tällä on työllistävä vaikutus. ”Kulttuurien väliset sillat” työllistävät itsensä toimiin, joita ei ilman pakolaisuutta olisi olemassa. Puhumattakaan tuottavuudesta, kaikkea tätä rahoitetaan kotouttamisvaroista. Haluaisin esittää kysymyksen tämäkö on sinun visiosi kestävästä kehityksestä globaalisti? Kuljetetaan toiselle puolelle maapalloa millipromille ”hätää kärsiviä”, mutta ei auteta itse lähtömaata oikein? Valkoisen miehen synti on ”antaa köyhälle kalaa, että selviää huomiseen. Opeta köyhää kalastamaan ja hän elää lopun elämänsä”.
Marcus: "Järjestelmän väärinkäyttäjiä löytyy tällä hetkellä tässä maassa niin paljon, että alle sadan pakolaislapsen joukosta mahdollisesti löytyvät asenneongelmat ovat hiekanjyvä Saharassa."
Perustelet vääryyttä vääryydellä? Se että vääryyttä esiintyy, ei saa olla perusteluna sen lisäämiselle! Toivottavasti suurin budjetti josta sinä päätät, on oma ja perheesi rahankäyttö.
Yleisesti ja erikseen: Pakolaiskeskukset ovat aikamoista bisnestä jo nyt. Kysymys kuuluu, kuka hyötyy ja kenen avustuksella.
Wikipedia tietää: "Anne Holmlund on vaatinut poliisia toimimaan maahanmuuttovastaisuuden vähentämiseksi ja hänen veljensä Ilkka Holmlundin pyrkimyksissä on rakentaa Suomeen yksi maan suurimmista vastaanottokeskuksista."
Vestigia terrent!
Taina: "Omien muksujen mielestä se kun ois siistii, jos tulis kavereita, jotka olis huivi päässä tai jotain, koska sitten he tuntisivat olevansa yhtä kuuleja, kuin heidän stadilaiset kaverit, joiden kaveripiiri on varsin värikäs."
Facepalm.
En voi uskoa tätä todeksi. Olimme vaimoni kanssa täysi vakavissamme ostamassa tonttia Siuntion Bollstadista, kun on tyrkyllä niin hyvään hintaan.
Tarkoitus oli muuttaa pois espoosta, tervehenkiselle maaseudulle, jossa ei olisi pakolaisia, että lapsemme saisivat tulevaisuudessa kasvaa rauhallisessa ja hyvässä ympäristössä.
Onneksi luin tämän vastaanottokeskus asian ennen kaupantekoa. Jumankauta, lainapäätöskin jo haettu tontille. Voin kertoa, että tulin todella surulliseksi.
Pakolaiskeskuksen myötä, ette tule saamaan enää yhtään hyvätuloista uudisasukasta.
Siuntio; Te teitte itsemurhan.

Kommentoi 54 kommenttia