Krisu -Siuntiosta Siuntiolaista elämää - murheineen ja iloineen

Juna män jo

  • Rent-a-resiina
    Rent-a-resiina

2.9 jokaiseen Siuntiolaiseen talouteen jaettiin Kepun aviisi Suomenmaa, jossa paikalliset kepulaiset toteavat "toimivat liikkenneyhteydet ovat kaikki kaikessa"

Läntisen Uudenmaan kunnanjohtajille ja kansanedustajille annettiin palaveriaika kepulaisen liikenneministeri Bernerin lukaaliin. Tarkoitus oli mennä keskustelemaan , kuinka junaliikenne rantaradalla turvattaisiin ja kuinka sitä voisi lisätä. Ministeri Berner päätti nähtävästi nykäistä delegaatiolta maton ensin alta ja ilmoitti medialle, että ainoa lähiliikennejuna ei enää pysähdy Siuntiossa, eikä Inkoossa.

Saattaa Bernerin kahvi maistua hivenen kitkerälle tulevassa tapaamisessa 28.9.

Joissakin ajatuksissa oli korvata Y-juna paikallisella Karjaa-Inkoo-Siuntio-Kirkkonummi junalla, mutta tuskinpa sellaista tulee jos säästöjä haetaan.

Jääkö kunnan kontolle hoitaa työmatkaajat pääkaupunkiseudun työalueelle ja vielä suurempi ongelma koituu nuorten koulumatkojen osalta. Siuntiosta on suunnattu pääkaupunkiseudun ammattikouluihin ja lukiohin, sekä ylempiin jatko-opintoihin juuri tuolla Y-junalla. Bussiliikennettä ei juuri ole.

 

Kunnallistalouden arvostettu tietäjä ja taitaja tohtori Eero Laesterä kehui Siuntiota taloutensa hoidosta, kuinka täällä on tehty lähes jokainen säästökonsti kuntatalouden eteen.  Silti meitä lyödään edestä ja takaa. Mitä enemmän olemme satsanneet oman kuntataloutemme eteen, sitä enemmän meiltä raapaistaa kuihtuvien seutujen tukemiseen. Lisäpalkkioksi nähtävästi saamme nyt hoitaaksemme liikenneyhteydetkin itse.

Ennen vaaleja kepun maaseutupuolue ilmoitti, että ilmastopolitiikka tulee vasta myöhemmin. Tältä se näyttää nyt. Yksityisautoilu tulee lisääntymään ja rantarata jäänee nököttämään tyhjilleen Siuntion kohdalla, kun vain muutama Intercity juna pyyhkäisee aseman ohi.

Kun miettii niitä verorahoja, joita jaemme kepun sydänmaille ja samaan aikaan kepulais ministeri lyö pakaroille liikennepalvelun osalta, niin kehitäppä siinä sitten kuntaa ja myy tontteja.

Ehkä pitäisi ottaa ministerin toimista mallia ja ilmoittaa valtion johdolle, että Siuntio itsenäistyy ja muuttuu suurherttuakunnaksi ja myy naapurimaan yrityksille veropalveluita alehintaan...

Keväällä sitten kimpparesiinalla pääkaupungin vilinään.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän JuhaKajander1 kuva
Juha Kajander

Tuo suurherttuakunta on hyvä idea, mutta koettakaa saada Inkoo mukaan, niin tulee vähän isompi. Enemmän asukkaita kuin Tuvalussa ja Naurussa.

Käyttäjän teppoovaskainen kuva
Teppo Ovaskainen

Kristian, kannanottosi huomioitu uutisessamme, aihe kun on ihmetyttänyt muissakin puolueissa: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/114762-ministeri-a...

t. Teppo / US

Käyttäjän parviainen kuva
Kristian Parviainen

Juu...kiitos....sainkin juuri tekstarin kaverilta
"Lähetäänkö laittamaan rajapuomeja?"

Eljas S. Rahikainen

Krisu, käytän tätä saamaasi nostoa hyväksi, ja laitan tänne kommentti osuuteen kirjeemme päättäjille. Samassa resiinassa kun ollaan.

Eljas.

"Ministeri Anne Berner,
Mikael Aro, VR ja
Risto Rautava, HSL.

Arvoisat Y-junan lopettamisesta vastanneet päättäjät
Olemme tyrmistyneinä saaneet lukea tiedotusvälineistä päätöksestänne lopettaa Y-junan liikennöinti Helsingin ja Karjaa välillä. Päätöksellänne on erittäin merkittäviä vaikutuksia erityisesti kokonaan ilman junayhteyttä jäävissä Länsi-Uudenmaan kunnissa. Eritysesti Siuntiolle, jossa junayhteyden poistaminen on terveen ruumiinosan amputaation kaltainen isku.

Y-juna on ainoa vaihtoehto sadoille päivittäin junaa käyttäville matkalaisille, jotka pendelöivät Siuntiosta pääkaupunkiseudulle ja Karjaalle.

Kesken kouluvuotta loppuvaksi suunniteltu ratkaisunne aiheuttaa työmatkalaisten lisäksi valtavia vaikeuksia koulumatkansa junalla tekeville opiskelijoille.

Siuntion kunnan kannalta päätöksenne merkitsee maton viemistä maankäytönsuunnittelun - ja päätöksenteon alta. Kunnan keskuksen asemakaava, Siuntion Sydän, on laadittu tukeutumaan junayhteyteen ja lähtenyt jo käyntiin. Uusia asuntoja on rakenteilla ja rakennettu Siuntion Aseman alueella. Nyt tätä uuden keskuksen toteutumista uhkaa näivettyminen ja pysähtyminen.

Kunta on myös hankkinut maa-alueita Kelan (junapysäkin) alueelta, tarkoituksenaan kehittää radanvarren asutus- ja työpaikka-alueita. Kaikelta tältä lähtee nyt pohja päätöksenne takia.

Merkittäviä vaikutuksia päätöksellänne on myös asuntojen ja kiinteistöjen arvoon.

Y-juna on Siuntiossa ollut ainoa hyvin toimiva liikenneyhteys pääkaupunkiseudulle. Sen olemassa olo on ollut keskeinen peruste sille, että ihmiset ovat valinneet Siuntion asuinpaikakseen. Maalta, mutta läheltä kaupunkia. Asuntomarkkinat ovat meneillään olevan laman takia hidastuneet. Y-junan lopettaessa asuntomarkkinat menevät kunnassa varmasti miinukselle. Ei ole perusteetonta väittää, että päätöksenne vie siuntiolaisten reaaliomaisuudesta merkittävän osan. 10%-20%:n vaikutus ei ole liitoittelua.

Kunnan yritysrakenne on ollut kapea ja alueelle on kipeästi toivottu ja haluttu lisää yrittäjiä. Junayhteyden poistuminen vie näiltä pitkäaikaisilta toiveiltakin perustan.

Vaihtoehtoja voidaan kuvitella olevan olemassa, mutta käytännön vaihtoehtona on omat autot. Yksityisautoilun kustannusten kasvu vähentää merkittävästi alueen houkuttelevuutta myös nykyisiltä siuntiolaisilta. Pitkään jatkunut positiivinen kehitys kuntaan muutossa kääntyy kustannusten kasvaessa miinusmerkkiseksi.

Olemme erittäin pettyneitä päätökseenne lopettaa ainoa toimiva julkisen liikenteen yhteys Siuntiosta. Päätöksenne on täysin päinvastainen alueen asukkaiden toiveiden suhteen.Lisävuoroja tälle henkireijälle on toivottu jo pitkään

Y-junapäätöksen kumoamista vaativin terveisin,

Siuntion Vihreät- De Gröna i Sjundeå,

Eljas Rahikainen
Puheenjohtaja"

Käyttäjän parviainen kuva
Kristian Parviainen

Hyvä Eljas! Siuntiossa paistaa aurinko, vaikka Berner yrittää varjostaa sitä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Vr lakkauttaa linjat joilla on aiemmin päässyt jyväskylästä haapamäen kautta seinäjoelle sekä laukaankautta pieksanmäelle. Kai ongelma on se että pääasiassa matkustajat ovat olleet eläkeläisiä tai opiskelijoita. Nykymenolla siis Jyväskylän satsaus huippuarkkitehtuuria (paikallisilla on yhä sopeutumisvaikeuksi jo 14 vuotiaaseen ruosteiseen tiilikasaan) edustavaan asemaan valuvat piankin hukkaan kun juna jyskyttää enään niitä harvoja kertoja pelkästään tapereelle. Joten kuten blogistikin toteaa "se juna me' jo"

Käyttäjän hberglund kuva
Hans Berglund

”Häpeällistä” sanovat keskustanuoret raideliikenteen alasajosta. Olen samaa mieltä. Juttu on Suomenmaan kotisivulla ylhäältä laskien yhdestoista.

Mutta että Uudenmaan kepuliäänillä ja Lastensairaalaprojektin hyökyaallolla eduskuntaan uinut ministeri ajaa sellaista asiaa. Hän tekee siis ihan ”oikeata” metropolipolitiikkaa.

Kyllä Siuntio pärjää ilman VR:ääkin. Täällä on fiksua ja yrittelijästä väkeä. Esitän tässä oma ratkaisuni. VR sulautetaan HSL:ään. Muu Suomen raideliikenne ulkoistetaan vaikka Deutsche Bahn:ille. Reittisäätely pois bussiliikenteestä ja Onnibussit sekä Uberit peliin. Ja VR:n pomo vaihtoon kun ei aikaisemmin havainnut yhtiön alemmuustilaa.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Hyvä paikka viron, ruotsi ja venäjä raideyhtiöille. Aukko jää...

Jarmo Hussi

Virossa onkin kokemusta rautatieliiketoiminnan myynnistä yksityisille.

Toimituksen poiminnat