Krisu -Siuntiosta Siuntiolaista elämää - murheineen ja iloineen

Maakuntauudistus

  • Maakuntaparlamentti Finlandia-talolla.
    Maakuntaparlamentti Finlandia-talolla.

Aamulla Finlandia talo täyttyi poliittisista vieraista. Tunnetuista ja vähemmän tunnetuista. Oli Uudenmaan maakuntaparlamentin aika ja katsaus maakuntauudistuksen tilanteeseen.

Uusimaa 2019, silloin olisi tarkoitus kääntää uusi poliittinen sivu Suomen historiassa. Mitään konkretiaa ei vielä tuotu pöytään, mutta jo muutaman viikon päästä maakuntavaltuustoon lienee tulossa hitusen lisää lihaa luiden päälle.

Alkuun ei uudella maakunnalla ole verotusoikeutta, mutta jos sitä ei tule ollenkaan tulee uudistuksesta torso eli väliporras kuntien ja valtion välille, joka saisi rahat ja ohjeistuksen toimintaan valtiolta. Toimiva uudistus tarvitsee siis oman verotusoikeuden.

Onko riskinä kasvava verotaakka? Kuntavero, maakuntavero ja valtionvero. Kuntien js valtion tulee laskea omaa verotustaan ja niin ne tulevat tekemäänkin, mutta riskinä on etteivät ne laske niin paljon, kuin uusi maakuntaverotus napsii lompakon pohjalta jyväsiä.

Uudistuksen mukana on mahdollista tehdä paljon hyvää ja uutta. Kehittää kerralla systeemejä ja poistaa päällekkäisyyksiä. On kuitenkin olemassa iso riski poliittisen vallan keskittymisestä pienelle joukolle. Nyt esimerkiksi täällä Uudellamaalla näkyy jo kuinka kuntien ykköspalleilla on samat ihmiset, jotka edustavat aluetta Eduskunnassa. Ykkösnimet tullaan valjastamaan jokaisessa puolueessa myös uuteen maakuntamittelöön, jolloin puolueita tulee edustamaan samat ihmiset kunnissa, maakunnissa ja Eduskunnassa.

Pienellä rahalla ei pikku pitäjistä ponnistusta maakuntavaltuustoon ja pienten kuntien alueiden kehittäminen jalkautuu tulevaisuudessa isompien kuntien ja näkyvämpien persoonien hoteisiin.

Uudistus on silti väistämätön, vaikkakin nyt sitä tehdään turhan suurella hopulla ja vielä vähän liian kunnianhimoisella aikataululla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Lisäämällä hallintoa ei verot tule pienenemään, eikä kuntien nykyisten tehtävien uusjako tule pienentämään kokonaiskustannuksia. Päinvastoin.

Poliitikoilla t. päättäjillä on liikaa

a. omia kykentöjä,
b. hyvä tilaisuus laillisesti saada uusi mukava ja täysin turha suojatyöpaikka.
c. aikaa pallotella ja pähkäillä.

Katseet on nyt sujuvasti käännetty uuteen hallintoon, mutta se tekemisen fokus, eli ne todelliset kustannussäästöt ja turhien päällekäisten virkojen karsiminen on oikeasti päässyt unohtumaan.

Maassahan muuten on jo valmis kattava organisaatio KELA, joka voisi hoitaa mm ssa saairaanhoitopiirien hallintoon liittyviä tehtäviä keventäen samalla kuntien turhaa hallintoa. Samalla voidaan kuntahallintoa uudistaa ja järkeistää mm ssa yhdistymisten kautta. Tarvitaanko tosiaan Suomessa edelleen 311 kunnanjohtajaa hallintoineen ja tarvitaanko näiden päälle llimattuna vielä 18 (.? ) uutta virastoa ?

Toimituksen poiminnat