Krisu -Siuntiosta Siuntiolaista elämää - murheineen ja iloineen

Vastoin tahtoa, vastoin järkeä

Epäusko, epäluottamus, tyrmäys tyrmäyksen jälkeen. Asiantuntija toisensa jälkeen toteaa, että tämä tuleva maakuntauudistus on Uudellemaalle järjetön, epäedullinen, toteuttamiskelvoton tälläisenään. Vilkaisen vieressä istuvaa Sami "Frank" Muttilaista ... mies puistelee päätään ja toteaa "tässä ei ole mitään järkeä"

Juuri niin, Suomen hallitus ajaa väkisen läpi uudistusta, joka on epäkelpo, keskeneräinen ja joka heikentää 1,6 miljoonan Uusimaalaisen elämää. Miksi? 

Valtionvirkamiehen sanoin " koska politiikka on sellaista"  Epäonnistumista ei voi myöntää kasvojen menetyksen vuoksi. 

HUS:n toimitusjohtaja Aki Linden kertoi kokemuksia 2014 alkaneista valinnanvapauskokeiluista. Niissä hintalappu oli noussut 30%. Uudistus tarkoittaa kaikkien eri terveyskeskuspalvelujen yhtiöittämistä erikseen -> palvelujen supistaminen tai hintojen nousu. ->asiakasmaksujen raju korotus tai maakuntaverotuksen korotus.

Niin tosiaan maakuntaverotus tulee väkisinkin, jotta maakunta voisi toimia itsenäisesti ja järkevästi. Kunnallisverotus laskee, mutta laskeeko niin paljon, kuin korvaava maakuntaverotus ottaa lompakosta?  Ehkä vuoden tai kaksi uudistuksen jälkeen. Sen jälkeen moni kunta joutuu korottamaan verotustaan selvitäkseen taloudellisesti. Todennäköisesti Siuntion kaltaiset kunnat kaatuvat nopeasti.... mutta tämähän on jatkoa epäonnistuneelle kuntauudistukselle, jolla oli tarkoitus supistaa kuntakarttaa, nyt se tehdään vaan toista kautta.

Valtionvarainministeriön tekemät talouslaskelmat kunnille ovat ylioptimistisia. Porvoon kaupunginjohtaja talousosastoineen pääsi laskuissaan aivan eri lukemiin, kuin valtion taskulaskin virkamiehet. Porvoon oma laskutulosharjoitus vuosikatteeksi olisi 26 m€ ja valtion laskut näyttävät tulokseksi 42m€.

Sote uudistuksessa maakunnan sotekeskus vuokraa kunnilta toimintatilat, mutta kunnille jää korjaus ja kunnossapito velvoite ja rakennusten velat jäävät kunnille maksettavaksi.

Tulevaisuudessa on mahdollista, että myös varhaiskasvatus ja opetus siityvät maakunnan vastuulle, jolloin myös päiväkotien ja koulujen velat ja korjauskustannukset jäävät kunnille.

Kuten itsekkin puheessani maakuntaseminaarissa totesin, niin aika pitkälle esimerkiksi tiedämme läntisellä Uudellamaalla ketkä tulevat valituksi tulevaan maakuntavaltuustoon, niin myös uudistuksen selvitäjillä on sama pelko vallan keskittymisestä kansanedustajille.

Maakuntavaltuustovaalien äänestysprosentti tulee olemaan erittäin alhainen ja tutut kansanedustajat täyttävät vallan tyhjiön. Hyvänä tukena on paikallismedioden hiljaisuus koko uudistuksesta, kun tietoa ei ole tarpeeksi sekavasta uudistuksesta, uutiseksi kelpaa tutun kansanedustajan ehdolle asettuminen.

Uudellamaalla on 35 kansanedustajaa ja Helsingissä 22 kansanedustajaa. Uusi Uudenmaan maakunta sisältää heidät kaikki. Olisi täysin järjetöntä, että joku heistä olisi valmis hyväksymään nykyisen uudistuksen, joka tulee heikentämään 1,6 miljoonan Uusimaalaisen arkea.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat