*

Krisu -Siuntiosta Siuntiolaista elämää - murheineen ja iloineen

Kirkko kriisissä - kirkkoherra ei

 Kirkkoa ravistelee kriisi muutaman kirkon ihmisen suhtautumisesta vähemmistöseksuaaleihin. Siuntion kirkkoherra on onneksi uskossaan tällä vuosituhannella ja omakin suhde kirkkoon ja uskontoon sai muutaman päivän jälkeen jatkoa.

En yleensä muiden tekstejä julkaise, mutta nyt ajattelin kirkkoherra Turusen tekstin tuoda julki, kun kuitenkin puhutaan isoista asioista kirkon periaatteista ja kun omatkin mielipiteet yhtyvät kirkkoherran tekstissä.

 

Siuntion kirkkoherra Ismo Turusen saarna tältä päivältä:

21. sunnuntai helluntaista                                            17.10.2010

Psalmi 145:8-13, Jer. 1:4-10, 2. Tim. 4:1-5, Matt. 22:1-14

 

 

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.  Aamen.

 

”Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.  He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja.  Mutta pysy sinä järkevänä kaikissa tilanteissa, kestä vaivat, julista evankeliumia ja hoida virkasi tehtävät.”  Näin Paavali nuorelle oppilaalleen ja seurakunnan johtajalle Timoteukselle. 

 

Onko siis Päivi Räsänen yksi Paavalin opetuksen todellisia seuraajia?  Hän kirjoitti eilen klo 01.38 blogiinsa: Minulta on kysytty, kadunko lausuntojani keskusteluohjelmassa.  En kadu.  Seison näkemysteni takana.  Sananvapauden oloissa mielipiteensä saa ilmaista rehellisesti ja avoimesti.  Kirkon rivijäsenenä toivon sitä, että kirkko tunnustautuisi selkeästi siihen Raamatun ilmoitukseen, jonka perustalle se on syntynyt 2000 vuotta sitten.  Hän näkee siis edelleen itsensä yhden ja ainoan oikean raamatullisuuden puolustajana. 

 

Ja mikähän siis on se ilmoitus, johon kirkon tulee tunnustautua?  Siis ilmoitus, jonka perustalle se on syntynyt 2000 vuotta sitten.  Palaammeko esimerkiksi naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta vielä 1800 –luvun lopulla heränneessä keskustelussa vallinneeseen aikaan.  Piispa Gustaf Johansson vastusti tällaisia ajatuksia mm seuraavin ajatuksin: Ennen kaikkea syntiinlankeemuksen kuvaus naisesta miehen viettelijänä pahaan antoi luvan naisen alistamiseen. Naisilla myös arvioitiin olevan heikommat älynlahjat kuin miehillä, siksi he tarvitsivat miehistä holhousta (Kaisa Mutenia, Havina 1 / 2010, Oulun Yliopisto, Historiatieteet).  Osa papistoa säesti peläten naisliikkeen uhkaavan Jumalan säätämää sosiaalista järjestystä.

 

Kun tänään otsikkona on ”Jeesuksen lähettiläät”, voimme mennä lähteille, evankeliumeihin.  Onko kukaan huomannut, että yleensä näemme Jeesuksen ympärillä 12 arvokasta miestä.  Meillä on heille nimetkin.  Kuinka monta heistä muistatte?  Pietarin, Johanneksen, Jaakobin.  Heistä tiedämme jotain, sitten eri evankeliumien erilaisia nimiluetteloita, toisistaan poikkeavia.  Yhdestäkään tämän kahdentoista joukosta emme näiden kolmen lisäksi oikeastaan tiedä mitään.  Niin, Tuomas, hänestä tiedämme, että hän oli epäilijä ja Juudas kavaltaja. 

 

Samalla tiedämme, jos luemme evankeliumeja sellaisina kuin ne ovat meille säilyneet, siis jo jossain määrin siistittyinä, että Jeesuksen ympärillä kulki selvästi kahtatoista suurempi ryhmä opetuslapsia, miehiä ja huomatkaa, naisia.  Apostoleitakin oli Paavalin mukaan enemmän kuin nämä kaksitoista. (1. Kor 15:3-7).  Kaksitoista on siis aivan ilmeisesti luku, joka tarvittiin, koska katsottiin omaan pyhään historiaan, jossa kahdellatoista sukukunnalla oli ennustusten mukaan ratkaiseva merkitys juutalaisuudelle. 

 

Jeesuksen ympärillä on ajan tavan mukaan opetuslasten joukko, joka Jeesuksen kehotuksesta jättää kaiken, ammattinsa, sukulaisensa, perheensä.  Joku opetuslapsista ei saa kääntyä hautaamaan omaa isäänsä, joka kuitenkin oli juutalaisuuden pyhiä velvoitteita (Matt. 8: 21-22).  Jeesus odottaa, että hänen seuraajansa rikkovat neljättä käskyä vastaan, lukekaa Matteuksen evankeliumin 10 luvun loppua.  ”Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan” (Matt. 10: 34-39). 

 

Tätä julistusta takuuvarmasti yhä harrastetaan.  Sitä harrastettiin silloin, kun minä olin nuori kristitty, jossain suurissa Ryttylän telttakokouksissa.  Ehkä vieläkin.  Että siis uskoville nuorille uskotellaan, että he ovat oikealla tiellä, kun heidän uskonsa johtaa epäsopuun, jopa vainoihin omassa lähiympäristössä.  Pitäisikö kirkon palata tähän Jeesuksen lähettiläiltään vaatimaan järjestykseen?

 

Olisiko tämä oikeaa Raamatullisuutta, tunnustautumista selkeästi siihen Raamatun ilmoitukseen, jonka perustalle kirkko on syntynyt 2000 vuotta sitten?  Seuraammeko Jeesusta, joka nostaa naisia heidän sen aikaisesta roolistaan, poikien synnyttämisestä, jopa opetuslapsen arvoon.  Ajatelkaa naista samarialaisella kaivolla (Joh.4), hän ymmärsi Jeesuksen sanoista enemmän kuin hurskas Nikodeemus, jonka kanssa Jeesus keskusteli edellisessä Johanneksen evankeliumin luvussa.  Vai seuraammeko pian Jeesuksen jälkeen jo Paavalilla näkyvää ja kirkossa loistavaa lähes kaksituhatta vuotta jatkunutta opetusta siitä, jonka perillisenä piispa vielä 1900 luvun alussa lausuu: naisilla on luomisen ja syntiinlankeemuksen perusteella vähäisemmät älynlahjat ja siksi he tarvitsevat miehistä holhousta.  Kumpaa Paavalia seuraamme, Galatalaiskirjeen Paavalia (Gal 3,28), jossa hän sanoo: yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi vai korinttilaisille kirjoittavaa, jossa hän unohtaa samassa luettelossa naiset (1. Kor. 12,13) ja opettaa yllättäen, että miehet ovat naisten pää (1. Kor. 11:3). Unohdammeko naiset, jotka Jeesusta seurasivat ja joita hän opetti niin kuin opetuslapsia opetetaan.  Tehdään Magdalan Mariasta huora ja syntinen nainen, jollaiseksi kirkko sitten myöhemmin hänet omassa opetuksessaan leimasi. 

 

Tästä jälkimäisestä juuresta nousee raamatullisuus, jota lääkäri ja kansanedustaja Päivi Räsänen edustaa.  Tästä juuresta nousee homoseksuaalisuuden tuomitseminen synniksi Raamatun sanan perusteella.  Osa piispoistakin, joiden tulisi tuntea sekä Raamatun että kirkon uskon historia ja mitä kaikkea meille tänään käsittämätöntä on historian kuluessa Raamatulla perusteltu, lähtevät mukaan samaan leikkiin. 

 

Te tiedätte, että olen silloin tällöin siteerannut Siuntiossa eläneiden seitsemän veljeksen tekstejä.  Nyt minun on siteerattava räätälin poikaa, Eskoa.  Tyhmyydelle minä olen vihainen ja äreä kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille annettu.

  

Isä Topias kehottaa poikaansa: Kuuntele hartaudella, Esko, minä haastelen pipliasta.  Kyllä olisi kirkon aika haastella, eikä vain hymysuin niin kuin rouva kansanedustaja tai kovasti sileä otsa rypyssä miettien mitä miettiikään niin kuin piispa Repo, julistaa yhtä ainoaa oikeaa käsitystään.  Ikään kuin meillä olisi kirkossa vain yksi ääni, silloin kun tulkitsemme Raamattua ja lähestymme ihmistä, kirkon jäsentä tai kirkkoon kuulumatonta.  Sanoisivat edes sen, että tässä kysymyksessä meillä on erilaisia käsityksiä, että minun mielestäni…

 

Paavali pyytää Timoteusta pysymään järkevänä.  Me teemme sen sijaan taruista, omista uskomuksistamme, homofobioista, yksittäisistä Raamatun lauseista tai luomiskertomuksen jostain sanasta, ikuista ja jumalallista totuutta.  Me todella ansaitsemme sen, mitä tällä viikolla olemme saaneet.  Meillä ei ole kymmentä neitsyttä, joista viisi viisasta, viisi tyhmää, vaan jo yli 12 000 ymmärtävää mutta entistä seurakuntalaista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän auliskallio kuva
Aulis Kallio

Siinä on suoraselkäinen ja hieno kirkkoherra. Enemmän hänenlaisiaan.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Hyvä, että kirkon homokannasta keskustellaan. Itse asiassa mitään yhtä ainoaa kantaa asiasta ei ole, vaan kirkko on moniääninen ja suomalaisten näköinen laitos. - Voisi keskustelu vähän maltillisempaakin olla, mutta sen kiivaus kertoo sen tärkeydestä. Oas on osunut kipupisteeseen.

Paksu-Paavo (nimimerkki)

Onko luterilainen kirkko moniääninen vaiko peräti riitasointuinen kuoro? Entäpä jos osa kuorosta laulaa ihan eri laulua kuin muut? Miltä semmoinen laulu kuulostaisi?

Vieras (nimimerkki)

Hyvä kirkkoherra Siuntiossa

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Näistä erilaisista kristityistä on vaikea päättää mitä ajatella.

Konservatiivien ja fundamentalistien puheet ovat täysin tästä todellisuudesta irronneita, mutta toisaalta he pitäytyvät Raamatun sanomassa aika hyvin.

Liberaalit taas ovat paremmin todellisuudessa kiinni, mutta Raamattua koskevat tulkinnat vaikuttavat totisesti sellaisilta, että niitä on pitänyt kehitellä pari tuhatta vuotta. Kovin nopeasti ei normaalijärjellä varustettu keksisi yhtä kauaskantoisia tulkintoja.

Tätä voi miettiä, miten konservatiivinen tai liberaali raamatuntulkinta sopii vaikkapa tähän lukuun:

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Room.1.html#o4

Jos olet kirjaimellisesti samaa mieltä tai pystyt selittelemään sen itsellesi pienien mutkien kautta, ehdottomasti pysy kirkon jäsenenä.

Lue Raamattua, se avartaa.

Käyttäjän auliskallio kuva
Aulis Kallio

Markolle, Raamatussa on paljon aikansa elänyttä. Esimerkiksi Paavalin hyväksyntä orjuudelle on sellainen jota on aikanaan käytetty orjuuden tukemiseen. Nyt ei enää edes Päivi Räsänen kannata orjuutta vaikka Raamattu sen hyväksyi.

Ajattelen ennenkuin puhun (nimimerkki)

Puurot ja vellit menee sekaisin useimmilla keskustelijoilla muillakin palstoilla, eikä näköjään papit ja piispatkaan enää tunne tai kunnioita Jumalan sanaa. Mooseksen kirjat ja VT kertovat ajoista kun Jumala kasvatti valitsemaansa kansaa barbaareista kohti sivistystä. Silti jakeita lainataan niinkuin ne olisivat kehoituksia tähän päivään. Homoja on ollut aina ja raamatussakin niistä puhutaan kautta linjan. Ja sanoma on selvä: Jumala vihaa homoutta, mutta ihmiset saavat tehdä niinkuin lystäävät, tilille mennään sitten kun mennään. Uskonto on eri asia kuin maalliset lait, taivaan laeista ei laatija neuvottele. Pappien tulisi olla oikeita tulkkeja eikä johtaa laumaansa harhaan niinkuin nyt tapahtuu.

Vieras (nimimerkki)

Erosin itse kirkosta. En sen takia, että se syrjii joitain reppanoita vaan sen takia, että en todellakaan halua rahoittaa jonkun epänormaalin pienporukan harrastuksia kirkon piirissä.Tulkaahan piispat järkiinne. Hoitakaa tuo naispappeus ensin kuntoon. Seuraavaksi siunaatte kai lempilampaan, takasorkat pieksuissa, niin pysyy paikoillaan.

Mauri Korpinen (nimimerkki)

Kirkkoherran pitäisi tutustua Jumalan Sanaan vähän perusteellisemmin ja tutkia alkukielellä esim. Korinttolaiskirjeessä mainittu kohta, ketkä eivät peri taivasten valtakuntaa.

Toimituksen poiminnat