Krisu -Siuntiosta Siuntiolaista elämää - murheineen ja iloineen

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenne

Kannattaisiko tietyömaat kieltää Helsingistä?

Helsinki on jälleen kerran ollut täynnä tietyömaita läpi kesän. Pahimmillaan tai parhaimmillaan voi olla käynnissä jopa 800 työmaata ja vuositasolla noin 7.000.

Ei ihme, jos välillä tuntuu, että kaupunki on yksi suuri liikenteen poikkeusjärjestely. Sujuva liikkuminen niin jalankulkijana kuin ajoneuvon kuljettajana vaikeutuu ja hermoja saattaa kiristää viikkotolkulla auki olevat kuopat, varsinkin jos niissä ei näy työmiehiä. Työmaat poistamalla poistuisi myös tämä haitta?

Vihrein vaihtoehto

Vihrein vaihtoehto Turusta saapui tänään Helsinkiin tunnin myöhässä, pääradan R:t puoli tuntia. Teknisiä vikoja. Ihmettelen paljonko yhteiskunnalle maksaa (kymmenien) tuhansien ihmisten seisottaminen junissa aamusta iltaan. Kiky -säästöt hupenevat muutamassa viikossa. Mutta VR:n ja Ratahallinnon ei tarvitse tehdä menetyksistä mitään kustannus-hyötyanalyysiä, saati sitten verrata raideliikenteen ja maantieliikenteen kustannuksia ja hyötyjä.

Linja-auton kuljettaja ei saa vaarantaa muiden turvallisuutta

Kuvat tieltä suistuneesta linja-autosta pysäyttävät hengen. Yhteinen lomamatka on muuttunut hetkessä turmatragediaksi. Ihmishenkiä vaatinutta Kuopion bussiturmaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä neljänä kuolemantuottamuksena. Asiasta on poliisitutkinta käynnissä ja mahdollinen tuomio kuullaan myöhemmin. Tulee mieleen, että miten näin pääsi käymään ja miten voitaisiin vastaavia tapaturmia jatkossa ehkäistä.

Liikkuminen on perusoikeus: sujuvan liikenteen puolesta.

 

 

Viime viikkoina on noussut uutisiin useammassa jutussa Helsingin liikenteen surullinen tila. Esimerkiksi kiskoremontin halvaannuttama Mannerheimintie (HS 7.9.2018), Jätkäsaaren tukkoisuus (HS 4.9.2018) ja Mechelininkadun hermoja repivä ruuhkasumppu (HS 31.8.2018) sekä oikeutetusti vaade Hämeentien remontin lykkäämisestä (HS 12.9.2018).

Olin eilen puhumassa sujuvan liikenteen puolesta Helsingissä. 

Kaikki liikkuminen kasvaa, ja kaikki liikkumismuodot kasvavat. Liikkuminen on perusoikeus. Kaikkia liikkumismuotoja tulisi kehittää rinnakkain. 

Liikkuminen on perusoikeus: sujuvan liikenteen puolesta.

 

 

Viime viikkoina on noussut uutisiin useammassa jutussa Helsingin liikenteen surullinen tila. Esimerkiksi kiskoremontin halvaannuttama Mannerheimintie (HS 7.9.2018), Jätkäsaaren tukkoisuus (HS 4.9.2018) ja Mechelininkadun hermoja repivä ruuhkasumppu (HS 31.8.2018) sekä oikeutetusti vaade Hämeentien remontin lykkäämisestä (HS 12.9.2018).

Olin eilen puhumassa sujuvan liikenteen puolesta Helsingissä. 

Kaikki liikkuminen kasvaa, ja kaikki liikkumismuodot kasvavat. Liikkuminen on perusoikeus. Kaikkia liikkumismuotoja tulisi kehittää rinnakkain. 

Puuntaimet ajoteiden monttuihin?

Pääministeri Juha Sipilä totesi 31.8. Eurooppa Foorumissa Turussa, että autoilijoiden pitäisi osallistua ilmastonmuutoksen vastaiseen toimintaan. Hän ehdotti polttoaineen hintaan maksua, jolla voitaisiin istuttaa puu joka tankkauksella.

Sipilä unohti nyt kokonaan sen, että autoilijat tulouttavat verotuloina 8 miljardia euroa valtion kassaan joka vuosi. Siitä summasta vain noin 1,5 miljardia palautuu takaisin mm. väylien hoitoon.

Turvaathan koululaisten koulumatkoja!

Minusta tuntuu, että omasta koulunkäynnin alusta vuodesta 1985 liikennemäärät ovat kasvaneet huomattavasti monessa kasvukunnassa ja autoilijoiden moraalikin on huonompaa. Herää kysymys, että kenen rahoilla nykyiset osa-aikatyöttömät autoilla ajavat koulupäivien aikaan??? Ennen pidettiin luuserina tyyppiä jonka auto ei ollut työpaikan pihassa koulupäivän aikana. Turvaa lasten koulutie koko koulupäivän ajan!

Onko ELY-keskusten perusrahoitus jäänyt maakuntamyllyn jalkoihin?

Tein viime keväällä Helsingin valtuustossa kaupunkilaisilta tulleen laajan palautteen johdosta aloitteen melu-esteiden rakentamisesta Hämeenlinnan väylälle Hakuninmaan-Kaarelan kohdalle. Vilkasti liikennöidyn valtatien varressa olevan alueen asukkaat ovat kärsineet pitkään ohje-arvot selkäesti ylittävästä liikennemelusta. 

Järkeä teiden ylläpitoon

Tiestön todella huono kunto on tänäkin keväänä huolestuttanut monia. Esimerkiksi täällä Jyväskylän alueella on tieosuuksia, jossa olosuhteet alkavat pahasti muistuttamaan paremminkin perunamaata. Aika ajoin olemme myös saaneet lehdistä lukea niistä onnettomuuksista ja vaaratilanteista, joita teiden huono tila on aiheuttanut. Jokainen onnettomuus, joka johtuu teiden huonosta kunnosta, on liikaa. Normaali teiden talvikunnossapito ei voi tarkoittaa sitä, että sallimme huonontuneiden tienpäällysteiden vaarantaa ihmishenkiä.

Ei sähköpyörätukea

Viikon aluksi saimme lukea liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemasta sähköpyörätuesta. Tuki mahdollistaisi yksityishenkilölle 400 euron tuen vuodessa sähköpyörän hankintaa varten. Oli sanomattakin selvää mitä tapahtui: vaikka lakia vasta luonnosteltiin, ampaisivat sähköpyörien hinnat jo rajuun nousuun. Tietojeni mukaan maan hallitus ei yhdy ajatukseen eikä esitystä sähköpyörien hankintatuesta olla tekemässä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä